PERANAN GURU PENDIDIKAN ISLAM DI SEKOLAH

                                         Peranan Guru Pendidikan Islam di sekolah

Oleh:

Ruzain Syukur B Mansor

B.A. Hons Pengajian Ilmu Wahyu UIAM

KPLI j-QAF IPTeknik

Guru j-QAF SK Sawah Sempadan Tanjung Karang

akademipenulisbebas.wordpress.com

wacanasyukur.wordpress.com

 

Apabila menyebut sahaja soal dakwah maka ia merupakan bicara tanggungjawab terhadap ummat Muhammad ke arah mengembangkan Islam.Sebagai seorang guru, nyata ia bukan merupakan perkara enteng yang dikesampingkan, lebih-lebih lagi bagi seorang guru Pendidikan Islam.

 

Umum mengetahui tugas seorang guru Pendidikan Islam memang menyampaikan ilmu terus kepada anak muridnya .Menghapuskan kejahilan, memperkukuhkan amalan , menerapkan nilai-nilai murni, mengajak kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran.Tidakkah ia sudah dikira sebagai dakwah dan ibadah?.Begitulah bertuahnya guru Pendidikan Islam yang sudah tersedia jalan menuju redha Allah di samping menjalankan tugas sebagai pendidik.Sudah tersedia jalan dan ruang berdakwah yang nyata berjalan seiring dengan tugas hakiki mendidik anak bangsa.Selain itu mereka merupakan pakar rujuk terutama di dalam selok belok agama bagi warga guru dan kakitangan sekolah.Inilah peluang-peluang yang dilihat seharusnya dimanfaatkan oleh Guru Pendidikan Islam di dalam meneruskan kesinambungan misi dakwah junjungan Besar nabi Muhammad S.A.W.

 

Allah telah menceritakan kepada kita bahawa Ummat Muhammad SAW adalah ummat yang terbaik yang diutuskan untuk mengajak kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran sepertimana dinyatakan didalam Surah Al-Imran ayat 110:

 

“Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang ma’ruf, dan mencegah dari yang munkar, dan beriman kepada Allah. sekiranya ahli Kitab beriman, tentulah itu lebih baik bagi mereka, di antara mereka ada yang beriman, dan kebanyakan mereka adalah orang-orang yang fasik.”

(Al-Imran ayat 110)

 

 

Dimanakah Ruangnya?

Ada yang bertanya di manakah ruangnya guru Pendidikan Islam ini berdakwah ketika berada di sekolah?.Mereka adalah pakar rujuk yang diakui kredibiliti dari sudut ilmu dan kepakaran di dalam bidang agama.Maka di sinilah mereka harus menggunakan kemampuan ilmu yang ada untuk menjernihkan kekeliruan apabila diajukan tentang persoalan berkait dengan aqidah, syariah, hukum-hakam serta akhlaq.Itulah ruangnya untuk mengemukakan panduan dan jawapan berdasarkan dalil-dalil al-Qur’an dan Sunnah.Tidak salah untuk kita mengatakan guru pendidikan Islam ini sebagai pakar rujuk kepada guru-guru, kakitangan pentadbiran serta murid-murid.memang begitulah hakikat berdasarkan pengalaman penulis yang sentiasa diajukan permasalahan agama daripada rakan-rakan guru yang inginkan kepastian.Cabaran kepada pendakwah di sekolah ini ialah usaha untuk memastikan ilmu sentiasa cukup di dada bagi memberikan jawapan kepada permasalahan tersebut.

 

Selain itu, gerak laku Guru Pendidikan Islam sentiasa menjadi perhatian warga sekolah ataupun murid-murid.Maka disinilah peranan mereka untuk cuba menonjolkan akhlaq Rasulullah S.A.W. baik dari sudut percakapan, berpakaian, pergaulan malah gaya berjalan pun sentiasa menjadi buah mulut orang.Inilah yang dikatakan sebagai dakwah dengan contoh tauladan.Umum memang mengetahui andai Ustaz dan Ustazah ini berperilaku dengan akhlaq yang sopan, baik tingkah laku, mudah didekati , tidak mustahillah mereka akan sentiasa menjadi guru yang cukup dihormati rakan dan lawan.Kehadiran mereka ke kelas pasti dinanti oleh murid, malah terleka lima minit datang kelas pun akan diingatkan oleh murid-murid .Bukankan menjadi pendakwah ini juga memerlukan kita menarik minat dan mempengaruhi orang lain?.Seandainya anda mempunyai perwatakan seindah Rasulullah S.A.W. pasti anak murid menjadikan anda contoh dan tauladan untuk diikuti.Bahkan gaya rambut, berpakaian serta cara bercakap pun akan ditiru oleh mereka.

 

Guru Pendidikan Islam boleh mencegah kemungkaran?.Anda tidak perlu menunggu untuk dilantik sebagai Pegawai Penguatkuasa baru mencegah kemungkaran.Sebagai Guru Pendidikan Islam  , anda mempunyai tanggungjawab yang amat berat untuk membetulkan segala kesilapan.Menegur untuk memperbetulkan keadaan tidak salah, asalkan kena dengan caranya.Itulah sebabnya Allah berfirman di dalam Surah An-Nahl ayat 125 bermaksud:

 

“Serulah (manusia) kepada jalan Tuhan-mu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalan-Nya dan dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk.”

 

Kalaulah Guru Pendidikan Islam hanya mengajar hukum-hakam agama tetapi tidak mencegah kemungkaran yang berlaku di sekolah adakah mereka ini sudah menjalankan tugas dan amanah yang diberi?.Memberi nasihat , menegur salah laku murid, menjadi orang tengah untuk menyelesaikan konflik rakan sekerja, meleraikan pergaduhan di antara murid, itu semua tugas seorang pendakwah di sekolah.Namun segalanya harus dilakukan dengan penuh hikmah agar tiada seorangpun yang terguris dan hati dan perasaannya .Hikmah dengan di dalam menegur, menasihati, bijaksana di dalam berhujah akan menjadikan guru Pendidikan Islam ini sebagai insan yang dihormati oleh semua warga sekolah.

 

Bagaimana caranya

Jika anda merupakan guru Pendidikan Islam yang sudah agak senior dan dihormati, anda merupakan orang yang tepat untuk melaksanakan sesi tazkirah dan ceramah kepada warga pendidik dan murid-murid.Gunakanlah peluang yang diberikan sebagai pendakwah ini di dalam perhimpunan, majis-majlis rasmi atau di mana-mana dan ketika yang dirasakan perlu.

 

Bagi guru Pendidikan Islam yang masih muda terutamanya guru-guru j-QAF yang masih baru di sekolah dan sedang membina hubungan yang baik dengan warga sekolah, anda mempunyai beberapa piihan untuk berdakwah.

Pilihan pertama bagi yang mempunyai kekuatan , peluang dan daya penarik yang baik, anda boleh terus berdakwah melalui sesi tazkirah , ceramah, sesi perbualan dan lain-lain lagi secara langsung.

 

Namun , bagi yang belum mempunyai kekuatan dan ruang, anda boleh menjadikan ruang penulisan sebagai platform untuk berdakwah.Penulis menggunakan kaedah ini dengan menulis artikel dakwah di suratkhabar, buletin panitia, serta di mana-mana ruang penulisan yang ada.Topik penulisan berkisar tentang peranan dan tugas guru, kepimpinan, amanah dan lain-lain lagi.Ini merupakan kaedah dakwah secara tidak langsung tetapi berkesan menembusi dan menyentuh hati .Ia juga sedikit demi sedikit membina kredibiliti dan keyakinan kepada pendakwah muda untuk memulakan rentak dakwah.Di sekolah , wujudkan buletin Panitia Agama dan j-QAF untuk menerapkan artikel dan nasihat ringkas serta hadis dengan kata-kata hukama’ buat renungan warga sekolah.Jangan lupa untuk memuatkan ruangan uji minda dan sediakan hadiah kepada pemenang.Ia merupakan strategi supaya pembaca (madu’) akan setia dan tertunggu-tunggu siri-siri buletin dakwah yang akan datang .

 

Berdasarkan pengalaman penulis, anak-anak di sekolah sukakan aktiviti kesenian.Lihat sahaja andai diadakan pertandingan nasyid ketika perayaan Awal Muharam contohnya, pasti mereka sanggup berlatih dan bernasyid dengan bersungguh-sungguh.Di sinilah peluang Guru Pendidikan Islam untuk berdakwah.Rangkalah pendekatan dakwah yang menerapkan unsur kesenian dan aktiviti yang menarik yang bersesuaian dengan jiwa kanak-kanak dan remaja.Tidak salah untuk menukar dan meniru format rancangan kesukaan remaja seperti Explorace, Cari Menantu, Akademi Al-Qur’an kepada yang relevan dalam konteks kita di sekolah.Akademi Nasyid boleh ditubuhkan di sekolah di dalam usaha pencarian bakat pelajar di dalam bidang nasyid.Rancangan  Akademi Al-Qur’an juga boleh diadakan di sekolah di dalam memncari bakat Qari dan Qariah muda serta peluang untuk menerapkan ilmu tarannum buat persedian menghadapi Majlis Tilawah Al-Qur’an (MTQ).Penjenamaan semula aktiviti Islam dengan menamakan program tersebut seperti ‘Karnival Jom Cintai Rasul’, ‘Kempen Smart Salam’, ‘Mencari Cinta Rasul’, ‘Kem Bestari Solat’, ‘Perkampungan Bestari’, ‘Perkampungan Ilmu’, ‘Perkampungan Dakwah’, ‘Bersamamu Guru’, Minggu Semarak Pendidikan Islam’, dirasakan perlu di dalam memberikan nafas baru untuk  menarik minat murid-murid menyertai aktiviti yang diadakan.

 

Kesimpulannya, ruang dakwah untuk Guru Pendidikan Islam amat terbuka luas , tepuk dada tanyalah iman .Samada anda adalah guru pendidikan Islam yang hanya mengajar mengikut sukatan pelajaran tahunan, atau guru yang bertindak sebagai pendakwah di sekolah mengajak kepada kebaikan, menghapus kejahlan dan menentang kemungkaran.Sesungguhnya tanggungjawab sebagai guru Pendidikan Islam menuntut seribu satu pengorbanan dan tauladan bagi insan yang mengimpikan suatu kebahagiaan dunia dan akhirat.

 

 

About these ads

5 Responses to PERANAN GURU PENDIDIKAN ISLAM DI SEKOLAH

  1. norhayati zakaria says:

    Best juga cadangan nama program tu. Lagi best kalau ada cadangan aktiviti dan metodologinya. Tq

  2. j-QAF Negeri Terengganu says:

    Ana berkongsi penulisan anta di Blog j-QAF JPNT. Terima kasih.

  3. […] Ruj: http://akademipenulisbebas.wordpress.com/2008/12/04/peranan-guru-pendidikan-islam-di-sekolah/ […]

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 32 other followers

%d bloggers like this: