TRAVELOG PENULISAN DAKWAH :SUATU IMPIAN

Saya cukup terkesan dengan penglibatan di dalam Kursus Pembinaan Modul dan Manual Kokurikulum Dakwah yang berakhir semalam.banyak yang boleh saya belajar.Sememangnya dunia latihan dan penulisan dakwah adalah suatu fenomena yang menggamit hati saya.Inilah ruang dan peluang dakwah yang begitu menarik untuk diceburi .

 

Rata-rata pasti bersetuju jika saya mengatakan buku-buku bestseller yang laku bagai pisang goreng panas di Malysia adalah hasil tulisan pendakwah terkenal.Contohnya Prof Harun Din, Dr Danial, Dr Ismadi.Mereka terlibat secara langsung di dalam bidang dakwah dan motivasi.Lantas ada bingkisan yang boleh di bawa pulang oleh peminat mereka sebagai bingkisan minda.Kebanyakannya begitu bukan?.Ada banyak faedah seorang jurulatih mahupun pendakwah mempunyai buku iaitu:

 

  • Sebagai bacaan tambahan kepada masyarakat
  • Buku dapat mengupas secara lebih lanjut dan bertulis dan boleh menjadi bacaan tambahan kepada ceramah
  • Dapat diulang baca berkali-kali
  • Menjadi warisan ilmu walaupun penulis telah meninggal dunia

 

Namun , saya juga tidak menafikan , ada juga penulis yang diminati bukunya kerana memang mempunyai daya keistimewaan tersendiri.Ini terutama kepada penulis novel yang bijak memainkan emosi pembaca dengan gaya penceritaan yang menarik.

 

            Cuma yang ingin saya tekankan, salah satu trend penulisan kini adalah penulisan blog.Ada pula penulis yang membukukan hasil tulisan mereka menjadi sebuah buku.Travelog gitu.Salah satu blog dakwah yang saya gemari adalah blog Ustaz Hasrizal Jamil www.saifulislam.com .Penulisan yang bersifat travelog itu apa salahnya di murnikan dan dibukukan menjadi travelog dakwah bertulis.

 

            Sebgai jurulatih, pendakwah malah pendidik, golongan ini banyak berhadapan dengan manusia dan pelbagai keadaan dan cabaran.Justeru, sepatutnya cabaran ini menjadi sebuah travelog , ditulis di blog mahupun di diari.Disimpan menjadi koleksi peribadi sahaja mungkin menjadi suatu  kerugian.Justeru, gunakanlah peluang yang ada dengan penglibatan sebagai apa juga kapasiti untuk dituliskan menjadi travelog.

 

            Untuk itu saya juga berusaha untuk menggerakkan suatu penulisan Travelog Penulisan Dakwah yang kelak bakal menjadi sebuah buku untuk tatapan ramai.Buku-buku ”Buat Duit Dengan menulis” , ”Tips Menjadi Penulis Best Seller” karya Saudara Zamri Mohammad menjadi inspirasi kepada saya sehinggalah saya mula berkarya di Blog Akademi Penulis Bebas ini.Penulisan dakwah di akhbar dan majalah pula kini sudah masuk tahun ke empat , Cuma agak ketinggalan sebulan dua ini.Manuskrip buku pula kini di peringkat akhir dan pemurnian di tangan penerbit.Moga-moga usaha menggerakkan Travelog Penulisan Dakwah ini menjadi realiti suatu hari nanti.Ini bermakna coretan saya sepanjang mengendalikan Blog Akademi Penulis Bebas ini mungkin sebahagiannya nanti menjadi content kepada Travelog Penulisan Dakwah itu nanti.Yang pastinya saya mencari fokus dan akan kembali hebat menjelang cuti persekolahan Jun nanti.Menulis memerlukan fokus.Itu pegangan saya.

 

            Ada dua fokus saya cuti sekolah nanti.Menulis dua buku sekali gus.Buku A to Z:Tips mengendalikan Program Motivasi bakal saya tulis bersama sahabat Rafaeim, manakala manuskrip buku Aduhai Remaja saya hasilkan sendiri buat panduan remaja dan penggerak remaja.

 

            Alhamdulillah, pagi ini akhirnya saya temui semula momentum penulisan yang sedikit hilang 2-3 minggu lalu ni.Apabila momentum itu hadir ia akan terus memecut terus menuju suatu mercu.

 

 

Ruzain Syukur Mansor

http://www.akademipenulisbebas.wordpress.com

Leave a Reply

