MENGAPA AKU PERLU MENULIS…

Assalamualaikum

 

Hari ini saya mendapat dua kegembiraan.

 

Pertama mengutip mutiara ilmu daripada Prof Umi Kalthum dalam Bengkel Penulisan kendaliannya.

 

Keduanya artikel saya bertajuk Sejenak Mengenali Pencinta Buku tersiar di Majalah Millenia Muslim keluaran Jun 2009.Alhamdulillah

 

Sehari suntuk, saya dikerah untuk mengerah minda di dalam bengkel kendalian Prof Umi Kalthum, Profesor daripada USM.Bertemakan Kembara Hati Menerokai membawa peserta untuk menerokai dan menerobos sempadan serta kemampuan diri.Penulisan lahir daripada cetusan dan coretan hati.Oleh itu keluarkan , hamburkan idea anda di atas kertas , lantas corakkan ia menjadi sesuatu yang bermakna.

 

Menurut beliau lagi, 3 tugas utama penulis adalah seperti berikut:

 

-Explore

-Discover

-Excavote

 

Banyak aktiviti mengasah minda menghasilkan penulisan yang baik bermula daripada minda yang hebat.Idea hebat dengan gaya berfikir di luar kotak pasti hebat hasilnya.Prof Umi penulis yang hebat.Terima kasih Prof.

 

Berikut beberapa karya 5 minit yang sempat saya kongsikan siang tadi untuk tatapan umum dan menjadi nostalgia.Setiap karya tersebut disediakan dengan bimbingan Prof Ummi dalam jangkamasa yang amat terhad.

 

KARYA TERINDAH 1:HARAPAN SAYA SEPULUH TAHUN LAGI.

 

”Pak Utih, Prof Umi, kalau sudah terbit 1 buku, pasti ada 10 buku lagi detik mendatang”, bicara saya kepada kedua-dua penulis prolifik tersebut ketika bertemu mereka di KLIBF baru-baru ini.Kedua-duanya tertawa .

 

Itulah juga sebenarnya harapan saya.Satu buku setiap tahun, sepuluh buku menjelang sepuluh tahun akan datang.

 

Tiada apa yang mustahil.Saya boleh menulis entry blog di blog akademipenulisbebas, masakan tidak ia menjadi sebuah buku ?.Ustaz Hasrizal Jamil menulis di blognya http://www.saifulislam.com.Akhirnya beliau membukukan kandungan blognya sehingga terhasillah buku Aku Terima Nikahnya I dan II yang kini menjadi buku bestseller terbitan Galeri Ilmu.

 

Saban malam saya menulis Buku Rancangan Pengajaran Harian (RPH) untuk persediaan mengajar keesokan hari.Kini sudah 3 buku tebal dihasilkan (1 buku setiap tahun).Tetapi ia bukan untuk tujuan penerbitan.Kalau setiap malam saya menulis begitu, mengapa tidak pula untuk saya hasilkan beberapa buah buku?

 

Di sekolah, saya bapa kepada 360 orang murid, 33 rakan sekerja , malah ratusan pesawah.Sekolah tempat saya bertugas berada di tengah-tengah sawah.Kisah hidup, suka-duka kehidupan, kesusahan hidup pesawah.Semuanya boleh dibukukan menjadi tatapan ramai.

 

Saya suka memberi ceramah motivasi untuk remaja dan pelajar sekolah.Ketika mengendalikan program, saya banyak bertemu dengan peserta yang sudi berkongsi rasa.Banyak perkongsian yang boleh dijadikan coretan bermakna.Kisah suka duka kehidupan anak muda pasti bermanfaat untuk dikongsikan.

 

Jadi, saya mempunyai 1001 alasan untuk menghasilkan buku.Persoalannya, mengapa ianya tidak dibukukan?

 

Ruzain Syukur Mansor

http://www.akademipenulisbebas.wordpress.com

Leave a Reply

