PENGALAMAN BARU

Assalamualaikum..

Minggu lepas saya bersama sahabat Ustaz Sallahuddin berkampung bersama empat lagi panel penulis Guru Jutawan Akhirat di Port Dickson.Satu penghormatan yang diberikan oleh Ustaz Shopuan Anuar, Penolong Pengarah Kanan Dakwah Jabatan Pelajaran Selangor.Penulisnya memang hebat-hebat belaka.Sebagai penulis yang melihat hasil kerja yang sudah dua tahun ‘dicanai’ pasti ia bukan tugas mudah.

Pengalaman memurnikan suatu hasil karya yang sudah menjadi manuskrip memerlukan minda berfikir dengan cukup teliti.Edit manuskrip bukannya mencari kesalahan.Tetapi sekadar memberi nafas baru dan mencadangkan beberapa penambahbaikan di mana perlu.

Sebulan yang lalu, saya ditunjukkan manuskrip akhir buku saya- “Tip Urus Kelab Remaja Masjid” yang saya tidak berkesempatan pun untuk bertemu dengan editornya.Manuskrip itu di edit editor nun jauh di Kedah.Tiada banyak  sangat  perkara yang diubah.Pengurangan? pun hampir tiada sangat..saya titip ucapan terima kasih buat saudari editor yang pastinya letih mengerah ketelitian minda bagi memurnikan manuskrip tersebut.

Memang adakalanya , fikiran sudah tepu dengan hasil karya yang sudah terhidang di depan mata.Sukar untuk melihat kesalahan sendiri, hatta ‘typing error’ yang berlaku.Hidup juga adakalanya begitu.Adakalanya mudah untuk melihat kesalahan orang.Sehingga kesalahan sendiri pun sukar untuk disedari.Perkara ini acapkali saya alami.

“Saya dapati ada typing error pada artikel di dalam blog akademipenulisbebas ini.Saya boleh terima jika kesalahan itu berlaku pada blog orang biasa, tetpi tidak sepatutnya berlaku pada blog anta-seorang penulis”

Itu komen sahabat lama -‘Lan kemahang’

Komen tersebut ada asasnya, hasilnya? bedah siasat dilakukan pada kandungan lama blog ini.Saya dapati ada juga typing error yang mungkin menyakitkan mata pengunjung.Lantas ianya dibetulkan.Terima kasih Lan!.

Saya sanjungi buah fikiran Ustaz Tajuddin dan Ustaz Sahrulazmi (antara penulis Buku Guru Jutawan Akhirat) di atas kerja minda kalian menyediakan wadah terbaik buat santapan minda guru.Anda insan yang hebat di kalangan pendidik yang melata di muka bumi.Mencurah idea membangun modal insan buat mencetus aura pemimpin masa hadapan.

Teruskan menulis.Pengalaman baru memurnikan manuskrip ini tidak akan saya lupa..saya simpulkan begini, menulis buku lebih mudah dari meng edit nya..

Ruzain Syukur Mansor

www.akademipenulisbebas.wordpress.com

3 Responses to PENGALAMAN BARU

  1. lan says:

    teruskan menulis sbg wadah utk kembangkan dakwah. harap anta terus istiqomah dgn bidang ini. apapun co-business (guru j-qaf) harus di utamakan..

Leave a Reply

