TIP PENULISAN.

TULIS, SIMPAN, BACA SEMULA, TAMBAH APA YANG PERLU

Anda faham ke tajuk di atas tu?.Tulis, simpan, baca semula dan tambah apa yang perlu.Itu ilmu untuk mengedit dan menokok tambah pada penulisan.Tidak kiralah samada novel, cerpen, mahupun karya kreatif.Ia saya perolehi ketika mengikuti bengkel penulisan pertengahan tahun ini.

Begini, Kita tulis beberapa perenggan, berhenti setelah penat.Save fail tersebut.Simpan.Pergilah berehat seketika.Minum kopi, menonton TV, mahupun mendengar radio.Biar minda anda berehat buat seketika waktu.Setelah beberapa ketika, buka kembali fail mengandungi tulisan anda tadi, dan saya pasti anda mempunyai idea baru malah nampak akan kesalahan yang telah dilakukan pada teks asal tersebut.

Adakalanya menulis terlalu lama menjadikan minda kita ini tepu.Akibatnya kita seolah-olah ‘buta’ dan tidak nampak pada kesalahan yang dilakukan.Itu sebabnya anda perlu rehat seketika, dan lihat kembali penulisan tersebut.Ini memang saya praktikkan kepada penulisan manuskrip Aduhai Remaja ini.Adakalanya minda ini tidak dapat mengeluarkan pa-apa idea.Penat berfikir agaknya.Itu petanda perlu berehat dahulu.Segarkan minda.Sambung kembali.InsyaAllah pasti datang idea kembali.

Begitu juga penulisan di blog.Saya akui saya bukanlah penulis yang konsisten.Sebulan hanya mampu menulis dua-tiga entry.Kecuali ketika cuti sekolah, adakalanya sampai 8-9 entry sempat menjadi paparan.

Menulis melibatkan komitmen dan semangat yang tinggi.Blog bukan untuk dibangga-banggakan tetapi perlu diisi.Mungkin ada yang menajdikan penulisan kita itu sebagai penguat semangat malah motivasi.Anda perlu motivasi? cuba layari blog Prof kamil Uitm http://muhdkamil.net/kehidupan/  Beliau merupakan penulis Buku Travelog Dakwah dan Travelog Haji yang saya minati.Gaya penulisannya amat santai.Sukar sekali kita dapat mencari seorang Professor Perakaunan sepertinya yang boleh menulis dan berdakwah dalam keadaan santai.Untuk rekod, saya penggemar buku motivasi dakwah kontemporari.

Pertimbangkan juga blog www.saifulislam.com Ustaz Hasrizal sebetulnya super duper senior saya ketika di SMA Izzuddin suatu ketika dahulu.Saya mengagumi hasil tulisan dan dakwahnya.Keberaniannya jelas ketika masih di sekolah lagi.Yang penting corak penulisan santainya menjadi motivasi kepada saya.Memang dalam menulis kita perlu ada sedikit contoh dan panduan.Akhirnya kita serlahkan kekuatan diri.Jangan pula terikut-ikut sampai tiada jati diri

Cukup dahulu.Ia pendapat peribadi saya sahaja.Shukran

Ruzain Syukur Mansor

-akademipenulisbebas-

 

Leave a Reply

