TRAVELOG SYAHADAH..SUATU KEMBARA DAKWAH

TRAVELOG SYAHADAH..Jejak Seorang Mualaf Mencari Jalan Ke Syurga.Terbitan PTS.Karya Muhamad Rashidi Abdullah.

Saya membaca mengenai buku ini melalui Blog Prof Kamil, penulis buku Travelog Haji dan Travelog Dakwah yang amat saya kagumi.

Jumaat 9 Julai saya temui buku ini di kiosk menjual buku di Masjid Negri Shah Alam.Terus saya capai.Lantaran tertarik dengan cover nya yang menusuk kalbu.Indah sekali.Memang ini kuasa buku-buku PTS.

Buku Travelog Dakwah ini terus saya khatam hanya dalam masa 3 hari sahaja.Itupun di tengah kesibukan menghadiri mesyuarat sekolah dan memberi ceramah motivasi untuk anak-anak di Sekolah Integrasi Al-Insan di Seksyen 13 Shah Alam.

Saya teringat kata-kata Puan Ainon , sifu PTS.Sejenis hormon akan terembes ke dalam otak kita sekiranya kita suka akan sesuatu.Hormon itulah yang terembes ke dalam otak kita jika buku yang kita baca itu amat-amat di sukai.Saya rasa itu realiti ketika membaca buku TRAVELOG DAKWAH tulisan Muhammad Rashidi Abdullah.

Ironinya penulis buku Travelog Syahadah ini mendapat sentuhan penulis Prof kamil dan Ustaz Pahruol Mohd Joui.Kedua-duanya penulis buku-buku travelog dakwah yang hebat.

Lantas atas bimbingan itu lahirlah karya yang enak di baca orang.Buku Travelog Syahadah ini sebagai catatan seorang mualaf yang menemui cahaya hidayah.Ustaz Muhammad Rashdi Abdullah dahulunya beragama Kristian.Melalui pelbagai pengalaman hebat.Lulus ujian di sekolah kehidupan.Di tipu dan dianiaya majikan, memasuki universi penjara.Bergaul dengan pelbagai jenis manusia akhirnya memilih agama Islam sebagai jalan menuju kebahagiaan.

Penulisannya santai.Berdasarkan pengalaman sendiri.Tulus ceritanya.Terpaksa menceritakan sedikit kelemahan dan kesilapan lalu.Ikhlas benar penceritaannya.Sesuai sekali di baca para pendakwah.Juga sesuai dihadiahkan kepada sahabat-sahabat yang mula berjinak-jinak dengan Islam.

Al-hamdulillah.Perkara hidayah bukannya pilihan manusia.Tetapi Allah yang empunya pilihan.Ini yang berlaku kepada Ustaz Rashidi, penulis buku Travelog Syahadah ini.

Membaca buku Travelog Syahadah ini mengimbau saat saya membaca buku Travelog Dakwah karya Prof Kamil .Mengimbau kenangan lalu.Menyingkap kekerdilan diri.Ia bukan membuka pekung di dada, tetapi menyatakan rasa kekhilafan di atas kesilapan lalu.Allahuakbar.

“Kita patut bersyukur, kerana lahir-lahir saja sudah diazan dan diiqamatkan sebagai muslim dan muslimah” itu sempat saya titipkan kepada peserta program motivasi di Sekolah Integrasi Al-Insan Seksyen 13 pagi tadi.

Berapa ramai di kalangan saudara baru kita yang susah payah mencari sinar keIslaman.Bergelut dengan cemuhan meninggalkan agama lama.Malah disisihkan oleh keluarga.Itu cabaran saudara baru.Tetapi berkat ketabahan itulah membina kekuatan sebagai seorang Muslim dan Muslimah.Mereka hilang saudara , tetapi Allah bersama mereka.Hanya kepada Allah dicurahkan rasa sedih dan pengharapan.

Lihatlah Saudara Shah Kirit.Hebat di arena dakwah.Begitu juga Saudara Muhamman Nicholas@Slvester.Kedua-duanya mendapat hidayah Allah.Setelah mengkaji kebesaran agama Allah ini.Akhirnya muncul sebagai pendakwah.

Dalam diam saya mengimpikan untuk membukukan catatan Travelog penulisan dakwah.Sudah beberapa tahun berjinak-jinak dengan penulisan dakwah.Malah, blog Akademipenulisbebas saya ini menggunakan tagline “SEBUAH TRAVELOG PENULISAN DAKWAH UNTUK SEMUA”.

Cuma Tahun ini sedikit mengubah momentum.Menulis dan berceramah.Saya ingin jadi seperti Dr Danial.Malah mungkin sehebat Dr Fadzilah Kamsah.Menulis dan berceramah.

Seronok sekali membaca kisah-kisah bagaimana Prof Kamil, Profesor Akaun di UiTM itu sangat berjaya menjadi penceramah dan memberi motivasi dek cetusan pengalaman lalu.Saya percaya pengalamannya mengerjakan haji suatu ketika dahulu mengubah dimensi diri.Buku Travelog Dakwah yang beliau tulis saya baca berkali-kali.Sangat menginspirasikan.Moga Prof terus mencetus inspirasi para penggemar berita-berita kebaikan.

Apapun, saya syorkan buku Travelog Syahadah tulisan Ustaz Muhammad Rashidi Abdullah di baca dan di telaah sedalam-dalamnya.Moga-moga memberi manfaat kepada semua.

Ruzain Syukur Mansor

One Response to TRAVELOG SYAHADAH..SUATU KEMBARA DAKWAH

  1. DAISY GUJANG says:

    Gud Luck Bro… =)

Leave a Reply

