LASKAR PELANGI MENCORAK IMPIAN GEMILANG

Saya bukan penggemar filem-feilem Indonesia.Tetapi malam tadi saya terpaku di hadapan kaca televisyen.
Itupun gara-gara tayangan filem Laskar Pelangi.Sudah lama saya mendengar tajuk filem ini.Adaptasi daripada novel yang dengar-dengarnya laku keras di pasaran.

Memang ada yang menarik filem ini.Saya menulis dalam debaran.Belum pernah mengulas filem sebelum ini.Hati ini begitu terharu melihat semangat dan kekentalan sekumpulan anak kecil.Terus tabah menuntut ilmu dalam serba kekurangan.Pondok Muhammadiah menjadi saksi kekentalan semangat mereka.

Seorang demi seorang gurunya gugur.Seorang memilih untuk bertukar arah.Mudirnya pula menghembuskan nafas terakhir.Belum sempat menatap kejayaan anak didiknya.Tetapi kepuasan terserlah.Kerana berjaya mengasaskan daya keimanan di dada anak didiknya.

Mujur ada insan guru yang terus tabah.Itupun setelah melihat semangat luar biasa anak didiknya.

Dalam kekurangan akan lahir kekuatan.Itulah inspirasi hebat bakat mereka.Berjaya mengharumkan nama sekolah.Kekurangan itu di terjemahkan dengan suatu persembahan yang hebat di tengah-tengah festival antara dua darjat.Yang kaya dengan pakaian hebat.Sekolah berduit dengan pasukan pancaragamnya.Tetapi anak-anak Sekolah Muhammadiah memilih untuk menggayakan tarian aborigine.Unik tetapi sepakat.Mengagumkan juri.Akhirnya piala kebanggaan manjadi milik mereka.

Watak anak yang serba sukar hidupnya.Menjadi tulang belakang keluarganya.Mengganti menjadi ‘kepala’ keluarga amat menyayat hati.Tetapi kejayaan itu tetap milik insan yang dahagakan kegemilangan.Inginkan perubahan dalam keluarga.Kekantalan semangat yang jarang pada anak-anak kota.yang biasa dengan kemewahan.

Kejayaan anak-anak itu hasil semangat dan saling ingat-mengingati.Saling memberi motivasi.Lantas muncul pasukan disegani.Memenangi pertandingan kuiz antara sekolah-sekolah.Saya terharu.

Pengakhiran yang cukup menginspirasikan.Melihat salah seorang daripada anak-anak Laskar Pelangi itu berjaya menggapai impian.Ke luar negara melanjutkan pelajaran.

“Malam tadi abang bermipi ke England.Melanjutkan pelajaran” tidak semena-mena saya berkongsi dengan isteri.Itu memang impian saya yang saya sendiri tidak tahu bilakah akan tertunai.

“Ya kah?”, sambut isteri dengan senyuman.Senyuman yang mengandungi seribu makna.Senyuman semangat diiringi doa.Kerana saya tahu saya pasti menggapai impian itu suatu hari nanti.Dia juga tahu, apa yang di kata oleh suaminya pasti dikota suatu hari nanti.

Laskar Pelangi mengingatkan tentang diri saya sendiri.Tentang peri pentingnya menggapai sebuah impian.Menukar angan-angan menjadi harapan.Memastikan harapan akan menjadi kenyataan.

Terima kasih anak-anak Sekolah Muhammadiah.Laskar Pelangi akan terus berada dalam kotak minda.Semangat kalian akan menjadi penguat semangat saya.Untuk terus menggapai segala impian.Yang tidak pernah terpadam.

Ruzain Syukur Mansor

Leave a Reply

