ADUHAI REMAJA KINI BERSTATUS MANUSKRIP

Aduhai Remaja.Sejak beberapa bulan yang lalu, saya banyak berteka-teki dengan pembaca blog akademipenulis bebas. Kalau saya ini hanya pembaca blog akademipenulisbebas, pasti bosan memikirkan bila ADUHAI REMAJA menjadi manuskrip dan diterbitkan.

Alhamdulillah, minggu-minggu terakhir Ramadhan 1431 H, manuskrip buku Aduhai Remaja berjaya disiapkan untuk bacaan pertama. Perlu saya baca untuk melihat mana-mana typing error dan kesalahan tatabahasa. Manuskrip ini juga akan saya serahkan kepada mentor saya Cikgu Azmi Musa. Cikgu Azmi insan yang bertanggungjawab membawa saya mengembara dalam dunia dakwah remaja beberapa tahun yang lalu.

Ketika bermula, saya hanya berani menjadi co-faci. Baru mula mencuba. Kemudian, naik pangkat, menjadi fasilitator. Kemudian naik lagi, menjadi pelaksana. Ada peluang jadi penceramah pula. Itu proses saya belajar . Belajar membimbing remaja.

Begitu banyak pengalaman bersama remaja. Berprogram, tidur di masjid, sesi LDK bersama, makan bersama, rehlah ke tepi sungai, bercamping. Banyak sekali.

Buku pertama saya bersama Cikgu Azmi Musa bertajuk Tip Urus Kelab Remaja Masjid dihasilkan setelah banyak bahan-bahan hilang akibat laptop di format. Bahan-bahan mengurus program itu akhirnya kami bukukan. Senang adik-adik pelapis mengurus program remaja. Malah AJK pemuda masjid sudah punya panduan dan manual mengurus remaja.

Tetapi kali ini, manuskrip Aduhai remaja banyak bermain dengan perasaan. Saya menulis dalam keadaan yang payah. Payah kerana sukar menyelami perasaan remaja. Menyedari umur sendiri yang mula menginjak 30-an. Semakin sukar rasanya memahami dunia remaja yang penuh konflik dan sensasi. Jadi sebelum memori bersama itu hilang di bawa arus, elok dibukukan cetusan rasa itu.

Sebagai penulis separuh masa, saya tersepit dengan pengurusan masa yang kurang efektif. Manuskrip buku Kembara Minda pula yang tidak semena-mena didahulukan penghantarannya kepada penerbit baru-baru ini.

Mujurlah, tugas sebagai pendidik yang ditugaskan untuk mengajar murid awal remaja mendedahkan saya dengan alam baru sisi remaja. Malah menjadi jurulatih Kokurikulum Pendidikan Islam Sektor Pendidikan Islam Jabatan Pelajaran Selangor juga mendedahkan saya dengan pengendalian emosi remaja melalui program yang dihadiri. Menjadi jurulatih dan fasilitator untuk Kem Nadwah kepimpinan dan Kem Jatidiri Pelajar sekolah menengah membawa saya menerobos dunia remaja yang jauh bezanya dengan alam muda saya dahulu.

Manuskrip buku Aduhai Remaja merupakan manuskrip yang keempat saya hasilkan. manuskrip pertama Tip Urus Kelab Remaja Masjid alhamdulillah menjadi buku. Manuskrip kedua Dakwah dan teknologi Maklumat tersangkut untuk diterbitkan. Masalah bajet kata penerbit. Manuskrip Kembara Minda menanti pemurnian, telah dihantar ke penerbit baru-baru ini. Manuskrip ke empat adalah Aduhai Remaja.

Manuskrip yang keempat berjudul Aduhai Remaja ini mengangkat citra remaja secara santai. Saya tujukan untuk remaja yang mencari diri. Tidak terlalu berat. sesuai juga dibaca oleh aktivis remaja dan guru-guru. Jadi nantikan…

Saya berhasrat untuk menghantar manuskrip Aduhai Remaja ini sebelum Aidilfitri. Penerbitnya sudah dikenal pasti. Kini saya tidak menoleh kebelakang lagi. Selepas ini ada novel remaja pula menanti disiapkan. Idea datang terus menerus. Lepas satu ..satu.

Ya Allah, moga suburkan minda hambamu ini untuk tujuan dakwah. Biar tegar minat menulisnya. Moga target 10 buah buku akan tercapai. Saya up kan target itu, akan menghasilkan 20 buah buku sebelum meninggalkan dunia.Moga tercapai.Amin

Ruzain Syukur Mansor

Leave a Reply

