MENULIS BUKAN HANYA UNTUK KEPUASAN


MENULIS BUKAN HANYA UNTUK KEPUASAN

Seorang sifu penulisan menulis di dalam akaun facebooknya baru-baru ini:

“Zaman menulis hanya kerana kepuasan sudah berlalu.Penulis juga harus memikirkan persoalan buku yang ditulisnya, adakah laku di pasaran.
Penerbit melaburkan beribu-ribu ringgit untuk buku yang ingin diterbitkan. Terpaksa meminjam dana daripada bank-bank komersil. Lantas buku yang ingin ditulis harus juga difikirkan apakah boleh dijual dan memenuhi citarasa pembaca.”

Kenyataan di atas tidaklah relevan kepada penulis yang menerbitkan bukunya sendiri. Ia juga tidaklah relevan kepada penerbit yang kaya raya dan sentiasa mempunyai pulangan modal yang berjuta-juta setiap bulan. Tetapi ia menjadi relevan kepada penerbit kecil yang banyak bergantung kepada hasil jualan buku.

Lantas, adakalanya penulis perlu memikirkan aspek kebolehjualan buku yang ingin ditulisnya. Ada beberapa soalan yang harus difikirkan sebelum berjumpa dengan pihak penerbit iaitu:

•Adakah buku yang ingin ditulis kelak akan dibaca orang?
•Adakah buku yang ingin anda tulis mempunyai pasaran yang luas?
•Kemanakah agaknya buku anda itu akan dipasarkan selain daripada dijual di kedai-kedai buku?
•Adakah anda sekurang-kurangnya mampu membantu penerbit untuk memasarkan buku yang ingin anda tulis itu?

Kebanyakan penulis-penulis yang bukunya laris terjual di pasaran adalah individu yang rajin memasarkan bukunya sendiri. Mereka rajin membantu penerbit memasarkan mahupun mempromosikan buku yang ditulis. Mereka mungkin penceramah yang rajin mengadakan sesi-sesi bedah buku. Mereka membawa bersama-sama buku tulisan mereka dan menjualnya kepada pembaca di akhir ceramah.

Ataupun mereka itu penulis yang rajin membuka kaunter-kaunter jualan buku di ekspo, pameran dan sebagainya. Maknanya mempunyai perancangan pemasaran buku tersendiri.

Kedua-dua jenis penulis ini akan menggembirakan penerbit. Ini kerana penulis membantu untuk menghabiskan buku tulisan mereka daripada simpanan di stor penerbit.

Itulah sebabnya bukan mudah untuk meyakinkan pihak penerbit untuk menerbitkan buku-buku terutamanya penulis muda. Risikonya besar. Penerbit berhadapan dengan risiko buku tidak terjual kerana kurangnya nilai komersil. Dalam bahasa yang mudah, buku yang ditulis kurang diminati pembaca.

Lantas, itulah sebabnya kertas cadangan itu amat penting. Kertas cadangan buku merupakan ibu kepada buku yang ingin dilahirkan. Ada penerbit yang meletakkan syarat bahawa sesebuah buku tidak boleh mula ditulis selagi kertas cadangan buku tersebut belum diluluskan oleh editor. Maksudnya, buku mula ditulis setelah semua aspek dan isi kandungan serta pelan pemasaran dipersetujui oleh penerbit.

Akhirnya, kedua-dua pihak nanti (penulis dan penerbit) tidak bermasam-masam muka. Ini kerana kedua-dua pihak saling bantu membantu dalam memasarkan buku. Penulis juga mempunyai tanggungjawab dari segi moralnya untuk membantu penerbit menjual buku yang ditulis. Penerbit pastinya mempunyai strategi melalui pengedar atau medan promosi buku.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: