BERGURU DENGAN TUAN FAUZUL AKADEMIPENULIS..TERIMA KASIH TUAN.


Ianya berlangsung dalam sekelip mata. Terbaca iklan di Facebook, mendaftar dan terus hadir ke training.com untuk kursus penulisan kendalian tuan Fauzul AkademiPenulis.

SATU
Tuan Fauzul berjaya membina brand untuk dirinya. Pakar jurulatih penulisan. Pakar dalam melatih penulis super serta aspek-aspek berkaitan dengannya. Malah menjadi perunding untuk beberapa organisasi swasta dan kerajaan

Kita harus akui perkara ini. “Atas tiket apa kita ini mahu dikenali?. Penulis motivasi, agama, dakwah, novelis?” tambahnya lagi. Lantas membawa erti kita harus membina kepakaran untuk dikenali. Perlu fokus kepada suatu bidang untuk membina brand dan jatidiri penulisan.

Saya mahu dikenali sebagai penulis motivasi dakawah remaja. Buat ketika inilah, tapi pada masa akan datang saya tidak mahu menyempitkan sasaran penulisan.

DUA
Kita menulis apa yang orang lain mahukan. Penulis yang tidak dibaca bukunya adalah penulis syok sendiri. Apalah ertinya menulis dengan pada jangkaan kita hebat isinya tetapi langsung tidak mahu dibaca orang. Lantas ini perihal kajian pasaran. Lakukan sedikit analisa pasaran. Karya bagaimana yang disukai pembaca. Memang ada konflik antara minta sendiri dan permintaan pembaca. Beginilah, seimbangkan antara keduanya. Ini bagi memastikan bahawa buku anda itu tidak hanya terperuk di dalam stor penerbit dan menjadi bebanan kepada mereka kerana tidak laku di pasaran. Kecuali anda penulis yang memang suka melabur untuk menerbitkan buku sendiri dan tidak kisah samada buku tersebut dijual ataupun tidak.

TIGA
Menulis perlu ambil tahu dasar dan strategi pemasaran penerbit. Jangan hanya sembrono menghantar manuskrip kepada penerbit tanpa tahu dasar penerbitan penerbitan. Bagaimanakah dasar bahasa manuskrip yang diterima.Fikirkan. Ambil tahu juga tentang masa yang sesuai untuk menghantar manuskrip.

EMPAT
aspek teknikal jangan dilupakan. Ambil tahu tentang perjanjian penerbitan. Baca dan fahami sedalamnya. Tanya dan berundinglah dengan penerbit jika mahu penambahbaikan. Aspek royalti terutamanya.

LIMA
KONSISTEN DAN TUNJUKKAN KREDIBITI SEBAGAI PENULIS
Menjadi penulis yang baik harus juga hebat di mata editor dan pengarah penerbitan. Tunjukkan anda dalah penulis yang profesional dan tidak melatah. Cuba dan terus mencuba untuk metakinkan abhawa karya anda istimewa dan indah. Penerbit meneriba banyak karya berbentuk manuskrip. Bagaimana mahu manuskrip anda dipilih?. Pastikan ia luar biasa, kreatif, inovatif dan dalam bahasa ekonominya …boleh dijual.

Lain-lain akan dikemaskini nanti. Projek penulisan belum bermula sepenuhnya. InsyaAllah akan rancak sedikit masa lagi..

Ruzain Syukur Mansor

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: