Keseronokan membimbing mentee

Segalanya berlaku sungguh pantas. Beberapa minggu lepas, saya bersama dengan salah seorang anak didik c.Azmi Musa, Saudara fahmi mengendalikan program Friday Power untuk remaja masjid Jumhuriah Petaling Jaya.

Fahmi merupakan seorang aktivis dakwah remaja yang sangat kreatif. Daripada pembantu faci, sehinggalah kini bertaraf jurulatih. Sangat inovatif terutamanya dalam melaksanakan sesi permainan untuk latihan.

Lantas, saya ajukan idea kepadanya kenapa tidak ditulis segaa modul permainan yang selama ini hanya bermain di dalam mindanya. Alangkah baik jika ianya disusun dan dijadikan buku. Mudah dibawa kemana-mana malah mampu dikongsi jurulatih yang lain.

Idea itu lantas disambut baik oleh Fahmi. Modul disusun dengan baik, saya garap dengan panduan menulis buku. Rupanya membimbing orang menulis ini sangat menyeronokkan. Menulis buku secara bersuet ini pula sangat berkesan kerana mampu menjana idea yang pelbagai. Kreatif dan kritis.

Tidak sampai sebulan, rangka 70% buku 30 Permainan Untuk Jurulatih mampu dijana. Alhamdulillah, petang tadi, sempat pula saya membentangkan cadangan buku tersebut kepada sebuah penerbit besar di Batu Cave. Sangat bersemangat mentee saya itu. Idea orang muda memang perlu diraikan.

Sebulan kami harus menunggu. Menunggu dengan sebuah harapan yang tinggi. Mahu melihat usaha mentor-mentee penulisan saya ini berhassil. Terima kasih Cik Puan Editor kerana sudi mendengar dan berkongsi idea

Ya Allah permudahkan.

Ruzain

Leave a Reply

