syahdu apabila dihargai


Martinelli Hashim :Ruzain, Naim, Noryzal wajib hadir…. akan jadi kenangan seumur hidup insyaAllah.

Itu catatan ringkas Puan Martinell Hashim dalam akaun facebook censervian. Beliau mentor saya di bidang khidmat masyarakat ketika di UIAM. Beliau kini masih kekal hebat dengan dunia khidmat masyarakat di UIAM. membimbing anak-anak muda supaya cintakan komunitinya.

Jemputan untuk menghadiri CENSERVE Humanitarian Night 2010 oleh mentor saya itu saya renung dalam-dalam. Mengapa dikatakan ‘wajib datang?’. Pastinya ada yang istimewa.

Saya gagahi juga untuk ke Taman Ilmu dan Budi itu walaupun badan keletihan berkongsi minda dengan remaja ketika program Power Friday@Masjid Jumhuriah selepas solat Jumaat tadi.

Sempat saya capai Buku Tip Urus Kelab Remaja Masjid (TUKRM) saya itu yang tinggal stok terakhir di tangan. Ada rezeki , ia menjadi milik Puan Nelli. Dan sempat saya berikan kepad Puan Nelli sebagai hadiah.

Ketika khusyuk melihat paparan multimedia, tiba-tiba muncul muka saya diraikan sebagai alumni CENSERVE..lengkap dengan gambar memegang buku TUKRM. Ada sedikit catatan, “seorang guru dan aktivis serta penulis buku….”. Amat terharu melihat penghargaan itu. Patutlah bersungguh-sungguh Puan Nelli ajak hadir ke majlis. Rupanya ada sedikit bingkisan sebagai hadiah kenang-kenangan.

Kenangan diperkenalkan kepada Rektor UIAM, Prof Dr Syed Arabi Idid sebagai salah seorang daripada alumni Censerve, merupakan suatu kenangan yang sangat indah. Itu saat yang tidak pernah saya perolehi ketika menuntut di kampus UIAM sepanjang 2000-2003, terima kasih Puan Nelli..patutlah ada tagline “akan jadi kenangan seumur hidup insyaAllah” pada jemputannya terdahulu.

Buku Tip Urus Kelab Remaja Masjid menyebut tentang penglibatan saya yang bermula dengan menyantuni anak-anak qariah masjid As-Syarif Gombak. Bergabung dengan teman-teman di bawah payung SENDI As-SYARIF , Centre for Community Services (censerve) merupakan saat saya mula mengenali erti menyantuni masyarakat. Konteks dakwah juga. Lantas, malam tadi merupakan suatu imbauan kenangan yang cukup menarik.

Sejarah dan penulisan itu tidak dapat dipisahkan. Suatu sejarah perlu ditulis. Bukan hanya untuk kenangan, tetapi untuk dibaca orang. Saya amat berharap, ada ruang untuk buku Tip Urus Kelab Remaja Masjid ini akan dibaca oleh warga penggerak Censerve. InsyaAllah, akan ada stok tambahan untuk menjadi rujukan supaya selain Misi, steadfast, sendi, akhi, titian asli, semuanya ada buku panduan. Akan disusahakan nanti insyaAllah. Moga ada ruang.

Ruzain syukur Mansor
Alumni Sendi As-Syarif Gombak
Censerve 2000-2003

Leave a Reply

