MENULIS ITU PUNYA RUANG ITU MOTIVASI

“Boleh tak ustaz terangkan prosedur untuk hantar manuskrip kepada penerbit buku serta syarat umum sebuah manuskrip buku yang diterima oleh penerbit. kalau tidak keberatan, boleh kah ustaz berikan ana contoh kertas cadangan penulisan buku.-Abu Imran”

Itu komen yang saya terima di ruangan komen blog akademipenulisbebas ini. Matlamat utama blog ini ditubuhkan pada tahun 2008 hanya sebagai ingin membukukan perjalanan suka dan duka seorang penulis bebas. Perkembangan demi perkembangan dicatatkan. Sedikit luahan hati juga menjadi rencah. Resensi buku menjadi perencah.

Namun tidak disangka entry pengalaman tersebut menjadi sumber motivasi kepada penulis baru yang ingin bergiat secara aktif di dalam dunia penulisan dakwah. Kalaulah saya punya sebuah buku untuk memandu perjalanan mereka alangkah indah dan mudahnya jalan ke puncak jaya. Ramai yang mendapat inspirasi daripada membaca entry di dalam blog ini. Ini akui mereka. Lantas menyedarkan saya bahawa menulis pun punya ruang untuk motivasi.

Setahun dua dahulu baru saya tersedar kemunculan Minggu Penulis Remaja (MPR). Apakan daya sudah melebihi tahap umur dibenarkan untuk menyertainya. Lantas berdikit-dikit membaca karya orang sambil mencuba menulis dengan kaedah dan gaya penulisan sendiri. Punya masa, mencuba pula berguru dengan Puan Ainon Sifu PTS di Melawati. Al-hamdulillah berkembang rasanya minda.

Sidang pengunjung, saya ini salah seorang penulis muda yang tidak banyak mengikuti kursus penulisan secara formal. Malu jadinya jika diminta untuk menjadi pembimbing. Tetapi pengalaman itu adalah guru terbaik. Saban hari menghadapi penolakan juga suatu pengalaman. Dikomen oleh editor itu juga pengalaman. Bertemu dengan teman penulis prolifik seperti Saudara Zamri Mohamad juga memberi inspirasi. Ringkasnya, jika anda mahu belajar menulis dan jadi penulis tidak semestinya sampai punya Ijazah dan Diploma dalam bidang Penulisan Kreatif. Pokoknya mesti berani mencuba. Banyak membaca.

Mesti rajin mengetuk pintu kotak email editor mana-mana majalah. Serlahkan kepada mereka gaya penulisanmu. Mana tahu ada yang berminat. Rezeki itu Allah yang tentukan. Bukan editor. Pedulikan apa kata orang. Apa yang penting perkenalkan diri dengan rendah diri. Hulurkan artikel yang menarik. Selebihnya, bersangka baiklah dengan mereka.

Harus ada konsistensi, jangan mudah meatah pada kritikan. Binalah imej diri.
Seorang sahabat pernah berkata ” ulama’ terdahulu dikenali bukan sahaja melalui ilmunya tetapi melalui penulisannya”

Mengapa tidak. Penulisan itulah warisan berharga yang ditinggalkan ulama’ terdahulu buat kita. Wariskanlah berjuta-juta harta kekayaan buat anak cucumu, nescaya akan habis juga dibelanjakan. Lantas? bagaimana jika ilmu dan buku sebagai warisan? Pasti tidak akan luput malah berkembang jika diamalkan kandungannya.

Lantas? jika motivasi yang anda inginkan untuk mula menulis. Saya sudi sediakan. Jika wang yang anda perlukan, silakan bertanya kepada pemilik toko penerbitan. Apapun, kita tidak akan tahu yang kita ini tahu selagi tidak mencuba. Silakan bertemu di persada penulisan. Membangun minda. Memperkasa ummah

Ruzain Syukur Mansor
Pengasas
Akademipenulisbebas

2 Responses to MENULIS ITU PUNYA RUANG ITU MOTIVASI

  1. As.wr.wb.Saya senang menulis walau saya bukan seorang guru bahasa.saya guru fisika tapi utk kegiatan menulis merupakan hobby saya.betapa sy ingin berbagi tulisan ttg true story yg sy alami selama jauh dari rantau dan harus berjuang utk keluarga dimana suami slama 3.5 thn sakit stroke.dimana bisa saya kirimkan crita saya itu krn ingin berbagi dgn ibu2 laen yg punya masalah sama dg saya?

    • ruzainsyukur says:

      Bagus juga niat puan itu. Cuma mahu bertanya puan ini di Malaysia atau di Indonesia? Boleh dapatkan alamat email mana-mana editor. Dapatkan pada kulit buku dan cadangkanlah niat puan tersebut. Moga berjaya

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: