INGATAN UNTUK DIRI

Lewat petang tadi, seorang teman bersuara “buat kerja biar ikhlas, don’t show off”.

Sangat terkesan dengan kata-katanya. Apatah lagi beliau bukan seorang Muslim. Apa pun agama beliau, nyata teman ini punya hati dan nurani yang suci. Ia lantas memberi ingatan kepda saya bahawa apa yang penting di dalam kerja adalah keikhlasan. Jangan menunjuk-nunjuk. Moga-moga Allah pelihara diri ini daripada bahaya riya’ dan takabbur.

Lantas, apa kayu pengukur perbuatan yang dikira sebagai menunjuk-nunjuk? Adakah menulis kisah diri di blog itu menunjuk-nunjuk? Nauzubillah. Saya masih berpegang kepada matlamat asal akademipenulisbebas diwujudkan. Mememorikan abadi sebuah travelog kehidupan seorang penulis bebas. Jauh sekali menjadikan medan ini untuk memburuk-burukkan orang lain. Ini kisah saya, maaf jika ada yang tersinggung

Namun, menulis juga ada batasnya. Itulah sebabnya entry di blog ini jarang sekali memuatkan kisah peribadi penulisnya. Biarlah ia terhad kepada aktiviti penulisan. Berkarya untuk memartabatkan dunia penulisan. Yang lain-lain? Biarlah ia hanya termuat di memori yang lain.

Moga-moga Allah jauhkan saya daripada sifat menunjuk-nunjuk, riya’ dan takabbur. Terima kasih ya Allah kerana mengutuskan seorang teman yang memberikan sedikit ingatan tentang bahaya sakit riya’ dan takabbur. Moga Allah merahmati beliau.

Untuk itu,menulis itu perihal fokus. Jangan lari daripada fokus. Biar sedikit asalkan fokus. Tidak merapu dan merepek. Bergelar penulis blog juga ada cabarannya. Berterima kasihlah kepada pelawat yang sudi memberi komen.

Sekian dahulu

Ruzain Syukur Mansor
Catatan larut malam buat mengingatkan jiwa.

Leave a comment