MEMUGAR BAKAT PENULIS

Julai 2011 memahatkan kenangan indah buat penggerak Team penulis Selangor. Alhamdulillah, bersama-sama dengan Chief, Ustaz Shopuan Anuar, Ustaz Sahrulazmi dan Ustazah Ruhana Zaki memugar bakat-bakat penulis di JAIS Shah Alam. Bersemangat sekali peserta bengkel penulisan kali ini. Ini suatu percubaan yang baik buat 4 penulis serangkai melaksanakan kursus penulisan dakwah khusus untuk pegawai dakwah JAIS.

Misi kursus penulisan sebenarnya menjadi jelas jika objektif kursus dibentuk dengan tepat. Barulah kandungan kursus dapat disesuaikan dengan pengisian. Apa yang penting, menulis itu medan motivasi. Saya harus belajar daripada gaya ustaz Sahrulazmi mengatur bait-bait indah gabungan pengalaman dan pemerhatian minda yang tajam.

Rupanya, mengkhabarkan keindahan penulisan melalui ceramah ini bukan suatu yang mudah juga. Contohnya perlu tepat. sasarannya perlu diberi perhatian sewajarnya.Harus juga tahu tahap pemikiran dan kemahiran dimiliki peserta.Supaya tidak nanti syok sendiri.

Bakat vs minat?

“Kami punya bakat dan minat, namun tiada tempat untuk berkarya. Sukar pada permulaannya. Tetapi tuan puan punya ruang yang sangat luas untuk menulis. Petik saja suiz minat dan kami bekalkan dengan sedikit ilmu” itu sempat saya titpkan kepada peserta.

“Sekurang-kurangnya menulislah untuk jabatan” sempat juga saya nasihatkan.

Keempat-empat kami sepakat untuk mengatakan “Bacalah untuk bermula”.

Lantas, kurang kemahiran, masih kabur untuk mula menulis bukan lagi alasannya. Didoakan semua peserta yang juga para pegawai agama mampu untuk memulakan gerak. Mula menulis perlahan-lahan, insyaAllah ada laluannya. Menulis itu medan dakwah.

Menulis kemudian berkongsi. Ada misi baru menanti. tetapkan objektif penulisan. Misinya kemana? sasarannya apa? InsyaAllah ada jalannya.

Ruzain Syukur Mansor

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: