PASARAN PENULISAN MOTIVASI REMAJA

Ada betulnya coretan minda Sifu PTS Puan Ainon di Blog Universiti PTS nya mengenai kuasa beli pembaca remaja. Tidak semua ibu-bapa membekalkan mereka wang saku untuk membeli buku-buku kegemaran. Lantas berdikit-dikitlah mereka mengumpulkan wang saku untuk memebli novel remaja.

Lantas, memang relevanlah kerisauan beliau terhadap trend penerbitan buku dan novel remaja. Dengan persaingan yang wujud, pastinya remaja akan membuat pilihan yang paling ekonomi sesuai dengan sumber kewangan yang terhad. Maka , buku untuk remaja harus sifatnya super dan sangat menarik. barulah laku di pasaran. Kecualilah buku yang dihasilkan dibeli oleh Perpustakaan Negara. Selesai masalah.

Bagi penulis baru seperti saya, pastinya saingan nampak lebih hebat. Dengan nama yang baru muncul di arena motivasi remaja, pasti saingan daripada bingkisan otai terdahulu akan mewujudkan persaingan yang sihat. Kecualilah remaja mahukan idea dan penulis motivasi yang baru.

Zaman menulis buku untuk kepuasan sudah berlalu. Zaman ini menulis buku yang mampu untuk dijual. Bunyinya agak pelik, tetapi tulah hakikatnya. jadi, lakukan research sebelum menulis. Kenalpasti minat golongan sasaran. Pastikan konsep buku segar dan inovatif.Baru tersenyum empunya toko.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: