JEJAK PENULIS JUTAWAN

Ini perkiraan ringkas. Jika jualan buku seseorang penulis berjumlah RM 1 juta, maka penulis berkemungkinan dibayar royalti sebanyak RM 100, 000 setahun . Jika jumlah royalti tersebut diperolehi secara konsisten dengan jumlah yang sama selama 10 tahun , maka jumlah royaltinya menjangkau RM 1 juta. Wow! Penulis tersebut sudah bergelar PENULIS JUTAWAN!

Selang beberapa jam mendengar celoteh Pak Latip, bakal penulis jutawan Malaysia, saya terus pula menelusuri blog beliau di http://abdullatip.blogspot.com . Ada banyak rahsia untuk muncul penulis jutawan didedahkan.

Dengan rezeki yang Allah kurniakan, Pak Latip dapat mengembara ke beberapa buah negara untuk mendapat nilai sumber ilmu yang sangat tinggi. Beliau ke Turki malah ke London mencari sumber ilmu. Akhirnya buku yang ditulis dirasakan sangat rapat di hati pembaca. Mengapa? Sumber penulisan diperolehi daripada penceritaan insan-insan yang rapat dengan tokoh yang ingin ditulis. Mewawancara para anak murid, tokoh ilmuwan di tempat kelahiran tokoh sejarah yang ingin ditulis menjadikan penulisan Pak Latip sungguh bermutu.

Kedua, penulis jutawan sangat fokus. Genrenya sangat berfokus. Jenama dibina. Bukunya bukan 1, tetapi mungkin 1 setiap bulan. 12 buah setahun. Atau mungkin lebih dari itu.

Ketiga, penulis bijak memasarkan karya. Melalui sesi bedah buku, penulis meningkatkan jenama. Pesta buku, rajin turun bertemu PEMINAT. Ceramah, motivasi di TV dan radio. resensi buku sana dan sini. Siri bedah buku lebih meluas di Indonesia. Namun, budaya bedah buku di Malaysia kini mula berkembang.

Keempat, penulis jutawan bijak menggunakan rangkaian teknologi. Facebook suatu ruang promosi buku. Jual buku secara on-line harus dimanfaatkan. Di mana ada pasaran di situ karya disebar.

Kelima, anugerah? Saya belum bertemu kajian yang menunjukkan prestij penulis akan meningkat setelah muncul pemenang sesebuah pertandingan atau anugerah penulisan. Tetapi realitinya begitu. Penulis prolifik pastinya berkredibiliti dan diakui kepakarannya apabila menerima sebarang anugerah. Apatah lagi sekiranya anugerah tersebut adalah prestijnya tinggi. Lantas, pasti jualan terhadap buku-buku tulisannya akan melonjak.

Apapun, ini adalah berdasarkan pemerhatian saya terhadap senario penulisan tanah air. Jika trend ini sentiasa konsisten, tidak mustahil ramai penulis jutawan akan dihasilkan. Ada banyak faktor harus difikirkan. Antaranya faktor pembaca, bahan yang dihasilkan dan kemampuan penerbit. Teruskan menanti..lahirnya PENULIS JUTAWAN DI MALAYSIA

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: