KONSISTEN

“Setiap hari saya telusuri blog Prof Kamil” getus seorang teman. Beliau akan berangkat menuju ke kota suci menunaikan haji. Di tangannya adalah catatan Travelog Haji Profesor akaun tersebut.

Saya juga begitu. Kerana apa? Bagi penulis, bagaikan dapat merasakan denyut emosi penulis yang lain. Profesor Kamil (Travelog Haji) bertufas sebelum ini di UiTM yang sangat berprestij dan ianya di bumi sendiri. Berhijrah ke Madinah pastinya memberikan 1001 cabaran. Tulisan prof nampaknya bagaikan luahan emosi akibat karenah pentadbiran yang sangat hebat. Lantas, tulisannya sangat konsisten. Setiap hari satu entry. Malahlah lautan pengunjung ke blog Kehidupan Ringkas Tetapi Signifikan melonjak sangat luar biasa. Benarlah di kata orang “hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri”. Tapi bagi saya, kalau yang hujan emas itu di negeri orang baik saja saya ke sana.

Rupanya, di dalam oven tekanan itu, idea menulis akan meluap-luap. Tetapi ini hanya teraplikasi kepada penulis-penulis yang luar biasa. Saya antara penulis yang sangat tidak suka menulis ketika menulis. Ada bahayanya. Kerana yang timbul di skrin nanti adalah luahan amarah yang mungkin menyakitkan hati.

Lantas, saya menganggap Prof Kamil antara penulis prolifik yang mampu saja menulis di dalam apa keadaan sekalipun. Hebat memang hebat. Langsung tidak terkesan dengan sebarang tekanan. Tulisannya tetap konsisten. Memberi makna kepada sesuatu. Melihat sesuatu dengan pandangan hati. Melihat masalah untuk mencari jalan penyelesaian. benarlah kata seorang sifu ” jika ada masalah face it, don’t facebook”.

Ini perihal konsisten. Konsisten dalam menulis. Konsisten kepada pengikut. Jangan nanti ditegur rakan “blog anda bersawang”. Bersawang kerana apa? Tiada entry berbulan-bulan.

Ruzain Syukur Mansor

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: