ARTIKEL PERTAMA 2012..

Al-hamdulillah, sebaik sampai daripada menghadiri kursus penulisan kendalian Tuan Zamri Muhammad, saya dihidangkan satu bungkusan daripada JAKIM. Saya pasti ia adalah majalah Cahaya.

Rupanya betul, artikel tulisan saya bertajuk Cintailah Alam Sekitar Kita: Dunia Semakin Nazak disiarkan di Majalah Cahaya JAKIM keluaran 2/2011. Tambah menarik ia adalah isu fokus yang dihighlight oleh editor. Ia artikel yang dihantar pada tahun lepas. Rezekinya ia tersiar tahun ini.

Baru sahaja bersembang-sembang dengan rakan -rakan penulis sewaktu berkursus bersama Tuan Zamri Mohammad beberapa jam sebelum menerima majalah tersebut.

Ia merupakan antara penyuntik semangat saya tahun ini. Sangat signifikan kerana ruang penulisan di JAKIM sudah saya perolehi sejak tahun 2008. Walaupun ia tidak sekerap mana namun saya membina pengalaman dan kredibiliti melaluinya.

“Seperti Tuan Ruzain, yang menulis dengan JAKIM sebelum ini” itu antara yang diucapkan sifu saya Tuan Zamri Mohammad siang tadi ketika berbengkel.

Itu tidak penting, apa yang lebih penting, tahun ini perancangan penulisan saya agak berbentuk serampang dua mata. Sambil menulis buku cuba-cuba juga menghantar artikel ke majalah. Dunia majalah membentuk jatidiri kepenulisan saya. Buku membentuk kesabaran. Kedua-duanya sama penting.

Apapun, ia permulaan yang baik untuk 2012. Moga ada sinarnya nanti

Ruzain Syukur Mansor

Leave a Reply

