MERASAI FOKUS DALAM KEHIDUPAN

“Adakalanya kita akan kehilangan banyak perkara apabila kita mula fokus dalam kehidupan” itu antara yang sempat dilafazkan sebaik selesai bacaan Yasin murid tahun 6 sekolah saya tadi.

Selama beberapa tahun merasai betapa seronoknya berada di sekolah sebagai guru, saya memilih untuk berhijrah bermula 1 April 2012. Al-hamdulillah sudah mendaftar diri sebagai Penolong Pengarah Dakwah di Sektor Dakwah dan Kepimpinan , Kementerian Pelajaran Malaysia.

Kita akan lebih menikmati hidup bekerjaya apabila mengetahui potensi dan kekuatan diri. Antara minat dan potensi diri saya adalah:

-Penulisan
-Latihan, pendidikan dan motivasi
-Membaca

Semuanya dilakukan pada satu masa. Sesuatu yang jika difikir-fikrkan sebagai perkara yang tidak masuk akal.

Lantas, beberapa pendangan mentor diambil kira. Hidup ini lebih bermakna jika ada fokus dalam hidup. Tidak akan puas hidup kita ini jika mendambakan diri pada semua perkara. Fokus dan bina impian. Maka, ia pilihan yang tepat.

Menulis dalam keadaan kepenatan menghasilkan idea yang separuh matang. Kesibukan pula ancaman terbesar seorang penulis.

“Makin taksiaplah thesis anta” suatu bingkisan ikhlas daripda seorang sahabat. Jika difikir-fikirkan dengan kesibukan yang bakal dilalui memang ada sedikit kebenarannya. Tapi bergerak harus dengan minda yang positif. InsyaAllah akan siap nanti.

“Anda baru sahaja mula hidup yang baru. Hati-hati melangkah” itu pesan seorang lagi teman. Beliau pernah melalui liku sebagai seorang pegawai di KPM. Itu pesanan yang moga-moga memandu saya. Selebihnya? Allah akan bersama-sama. Bersama hamba yang lemah ini.

Kemanapun hijrahnya, Akademi Penulis Bebas akan terus kukuh bertapak. Tidak akan hilang fokusnya. Menjadi medan pengalaman baru. Moga ia tidak terkesan dengan kesibukan tuannya.

Fokus. Fokus. Fokus.

Ruzain Syukur Mansor

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: