“Writing is a struggle against silence. -Carlos Fuentes”

“Writing is a struggle against silence. -Carlos Fuentes”

Seorang teman mohon saya terus menulis . Menulis jambatan ukhuwwah katanya.

Saya bersetuju memandangkan ia juga janji saya kepada anak didik dan teman guru yang ditinggalkan sementara saya berhijrah ke Cyberjaya.

“Penjarakan jasad seorang penulis, tetapi minda dan tulisannya akan terus meronta.Ada betulnya juga kata Carlos Fuentes di atas. Writing is a struggle against silence. Memecahkan kebuntuan minda bukannya suatu perkara mudah. Ia suatu perjuangan. Kita mungkin punya banyak ilmu tetapi hanya berapa peratus sahaja yang mampu dicoret di atas kertas. Lantas, dengan menulis bagaikan memecah ketulan ais di minda.

Daripada tiada apa, tulisan mencorak sesuatu. Itu sebabnya, tulislah apa-apa idea sementara ia hadir. Apabila ia hilang, re-call lah bagaimana sekalipun, ia hanya menjadi sejarah.

Itu sebabnya ada teka-teki berbunyi:
“Dalam banyak-banyak air, air apa yang paling mahal?”Jawapannya: pastilah IDEA. Daripada kosong idea dicetuskan mencorak masa hadapan. Daripada angan-angan menjadi impian.

Dalam konteks tersebut saya ingin nyatakan :
“Orang yang mempunyai impian dan angan-angan yang tinggi berjaya lebih luar biasa cepat daripada orang yang langsung hidup tanpa impian”

Jadi, mari bina impian diri. Apabila punya impian, TULIS lah ia di mana-mana. Setkan di dalam minda aku mampu untuk mencapai impian. Ia pasti jadi realiti. Pasti. Beranilah membina impian.

Ruzain Syukur b Mansor

Leave a Reply

