APABILA GAMBAR BERBICARA

Image

Ia sangat jarang berlaku di blog akademipenulisbebas ini. Sangat jarang apabila gambar diberi tanggungjawab untuk berbicara. Ia bermula 4 bulan yang lalu saat saya melunasi suatu urusan kerja di Dewan Bahasa dan Pustaka. Melewati aras 1 Menara DBP menemukan saya dengan institusi yang bernama Kota Buku. Saya sangat kenal dengan antara big bosnya, Puan Norhayati yang dahulunya antara orang kuat Pengkarya Guru Majlis Buku Kebangsaan Malaysia (MBKM). Ia perancangan yang dipermudahkan Allah. 1 mesyuarat dan 3 kali bengkel. Ya, Bengkel Buku Bergambar Kanak-Kanak Berunsur Islam anjuran Kota Buku dan Bahagian Pendidikan Islam. Siapa ahli bengkelnya? Guru Pendidikan Islam..ustaz dan ustazah.

Image

Sangat bertuah kerana dapat  berguru dengan Pak Usop, karyawan dan pakar dalam bidang menghasilkan ilustrasi yang sangat menarik. Sangat bertuah juga apabila ustaz dan ustazah diberi peluang meneroka suatu bidang baru..sangat mencabar bagi yang jarang melukis.

 

Image

Kita tidak tahu yang kita ini tahu hanya selepas kita mencuba. Itu harus saya akui. Turun dan naik semangat para Daie Pena banyak dicetuskan oleh kiriman motivasi teman-teman di fb Daie Pena. Lakaran demi lakaran, jadi mahupun tidak, menerima komen daripada pembimbing menjadi rencah yang mematangkan.

Image

ia bukan lagi alasan. Ia bukan mencungkil kelemahan. Tetapi rupanya menyingkap kekuatan diri. Rupanya ada ruang dakwah di celah kesukaran para Daie Pena mengasah pena dan lukisannya. Rintihan penat dan lelah menjadi asam garam menuju cita bergelar penulis. Saya berani untuk mengatakan 30 Daie Pena yang dipilih merupakan penulis yang benar benar kuat fizikal dan mentalnya.

 

Image

Ia bermula dengan hanya melihat jauh ke hadapan. Khafizan merupakan graduan sarjana di UIAM dan kini mengejar impian bergelar seorang ilmuan PhD dalam bidang-bidang Pembangunan Pendidikan Islam Kanak-Kanak. Beliau GPI di Kuantan. Akhirnya idea awal berjaya ditukar menjadi kisah squirel yang disebut-sebut para pembimbing dan teman.

Image

Ia mungkinsekadar  suatu coretan idea, tetapi ia suatu lakaran idea yang mampu mencetak jutaan kegembiraan. Story board ataupun rentetan idea yang disusun akan mencetus gerak idea di atas kanvas.

 

Image

Kalau tidak kerana sabar dan kesungguhan, mana mungkin karya sebegini terpahat kemas di layar pameran. Ia tanda kepuasan. Ia bukti keikhlasan.

 

Image

Terlakar indah karya daie Pena. Sesudah melakar idea dalam manuskrip, ia pindah ke story board. Dummy memperkukuh idea. Akhirnya ditumpahkan rangkuman idea di atas kanvas. Diwarnai dengan penuh teliti.

Image

Ia terbukti dengan jelas. Bukan dibuat-buat tetapi dibuktikan sebagai tanda. bahawa ada sekelompok Guru Pendidikan Islam mempersembah karya buat dinilai sifu terkenal.

Image

Akhirnya, tiga siri kita bersama. 30 karya berjaya dihasilkan. Kota Buku merealisasikan impian daie Pena bergelar penulis. Apa yang lebih penting kita punya jawapan apabila ditanya Allah nanti tentang apa sumbanganmu pada ummat? Inilah sumbangan yang mungkin dikategorikan sebagai warisan ilmu yang berpanjangan.

Tahniah Daie Pena. Terima Kasih Perbadanan Kota Buku. Terima Kasih para pembimbing.

Hari ini kita menanam benih, esok lusa kita meraih hasil. Hari ini kita mencetak buku, esok lusa ia  memandaikan anak bangsa.

Ia antara program yang mencabar buat diri saya sejak mula berada di BPI. Tetapi ia mencapai KPI yang ditetapkan..membangunkan warga GPI jauh terbang ke persada antarabangsa insya-Allah. Maaf dihulur di atas kekurangan. Moga terus bergemerlapan wahai teman. Terbanglah dan capailah impian.

Ruzain Syukur b Mansor

Tok KetuaDaie Pena

 

 

One Response to APABILA GAMBAR BERBICARA

  1. zakry saed says:

    Mohon linkkan http://www.ypbn.com.my dalam blog Akademi Penulis Bebas. Berserta program berkaitan.’

    Terima kasih.

    zakry

Leave a comment