ULU YAM DI LIVERPOOL BUKTI IMPIAN ANGAN MENJADI KENYATAAN

Image

Ia mengundang air mata jantan seorang pembaca tegar. Saya bukan peminat novel-novel tangkap leleh. Tetapi saya pembaca tegar karya travelog. Apatah lagi ia travelog ke luar negara? mengapa? Saya juga ingin ke sana. Kalau boleh biarlah ia ditaja.

Buku ini saya beli setelah melihat kaver tan tajuknya yang super. Saya sudah dapat menangkap karya ini bakal menyentuh hati. Benar, ia memaksa hati seorang lelaki teresak-esak (nasib baik tidak dilihat orang). Apa yang ditulis daripada hati akan pasti menyentuh segenap jiwa.

Nazali Noor bukanlah penulis prolifik yang biasa kita baca karyanya. tetapi apa yang ditulis menyentuh sisi kehidupan anak kampung yang dilatih dengan erti kesusahan. Erti kesusahan rupanya membina kekuatan diri untuk mencapai cita.

Watak ayah, ibu, along dan angah digarap baik kerana ia kisah sebenar. Saya mencemburui Nazali kerana berjaya menjadikan kisah kasih dan sayang ibu, ayah, along dan angahnya sebagai modal menghiris hati dan jantung pembaca. Rupanya kasih dan sayang di waktu kecil menjadi coretan dan bingkisan indah mengungkap rasa rindu.

Kisah kehidupan Nazali di Ulu Yam sebagai budak kaki bangku  yang sering diejek rupanya tidak mematahkan langsung semangatnya untuk ke Liverpool. Saya tahu ia suratan takdir., tetapi hampir pasti 70% keinginan dirinya untuk ke sana mendorongnya untuk berjaya dalam kehidupan. Berjaya bergelar Graduan oversea..menjejak bumi Liverpool..berjaya membuktikan bahawa angan-angan boleh menjadi kenyataan.

Antara yang menarik turut disebut oleh penulis ini “tulislah setiap angan-angan dan impian di atas kertas. Nescaya suatuhari nanti ia akan dibelek semula untuk ditandai dengan lorekan bahawa ia telah dapat dicapai. Impian sudah menjadi kenyataan”

Saya harus akui. Ia memang sudah banyak mencorak kehidupan saya. banyak angan-angan yang sudah menjadi kenyataan. Apa yang boleh saya simpulkan daripada pembacaan terhadap buku ini ialah kita adalah apa yang kita fikirkan. Setiap angan-angan itu akan menjadi doa apabila diusahakan. Or else ..siapa tahu Allah akan kabulkan kerana ia sudah tersurat.

Justeru, binalah impian. Bajailah ia dengan usaha yang bersungguh. Siramialah ia dengan doa.

One Response to ULU YAM DI LIVERPOOL BUKTI IMPIAN ANGAN MENJADI KENYATAAN

  1. Linda says:

    Buku UYDL ini memang mampu menyentuh rasa dan menjentik keazaman. Bukan sekali dua saya mengesat air mata tatkala membacanya. Saya juga tak habis-habis menggarap impian dan angan-angan, semoga tahun ini realiti mampu dilakarkan…insyaallah.

Leave a comment