CATATAN SARJANA : PROPOSAL DEFENCE

Proposal Defence?

Bagi calon sarjana di Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya (APIUM) yang sudah menamatkan bahagian 1 :kerja kursus, kini langkah diatur buat memulakan penulisan.

Sesudah tajuk diterima sebagai topik kajian. Kajian dimulakan untuk membentuk kertas cadangan penyelidikan. Antara yang perlu diberi perhatian adalah:

-Tajuk kajian.
-Pengenalan
-Masalah kajian
-Objektif
-Kajian literatur
-Methodologi kajian
-Sistematika kajian
-Rujukan

Singgah sebentar ke APIUM semalam untuk memberikan semangat kepada sahabat yang membentangkan cadangan penyelidikan nyata mengujakan. Di peringkat ini persediaan mental pun penting juga. Bukan setakat keperluan penyelidikan yang dinyatakan di atas sahaja.

Kajian sudah harus bermula di peringkat ini. Pembacaan harus menyeluruh. Disertasi, thesis, kajian ilmiah, buku, jurnal harus menjadi teman akrab. Pembacaan harus mencakupi bidang kajian.

Bagi teman-teman yang akan membentangkan cadangan penyelidikan, sila jawab soalan ini:

MENGAPA KAJIAN ANDA SANGAT PENTING? APAKAH KEPENTINGAN KAJIAN YANG MENDORONG KAMI MENDENGAR PEMBENTANGAN ANDA?

Jika masih kabur, cari aspek penting dalam kajian tersebut, timbulkan persoalan yang sangat kuat sebelum mula mengkaji.

Bukan mudah menjadi sarjana. Budaya mengkaji ada harga yang sangat mahal perlu dibayar. Bersedia menerima kritikan. Jangan malu menebalkan muka memohon komen pakar di bidangnya. Lebih baik menerima kritikan sebelum anda mula melayari penyelidikan. Biarlah semua panel berpuas hati barulah mulakan kajian. Hapuskan semua kemusykilan para panel sebelum meneruskan kajian.

Seterusnya. Jangan jadikan kajian anda perkara biasa-biasa. Khulasah daripada komen para panel penilai pembentangan semalam adalah, jangan menulis perkara klise. Jangan terlalu banyak pengulangan karya yang lain. Tajamkan penulisan dengan analisa terhadap karya. Jangan takut untuk mengkritik karya. Rasional dan berani mencipta penilaian.

Pembentangan cadangan penyelidikan ini suatu gerbang utama menuju penulisan dissertasi yang menarik. Saya? InsyaAllah, tahun hadapan. Tahun ini melihat dahulu bagaimana teman-teman menghasilkan karya. Tahun hadapan insyaAllah lebih terarah untuk penulisan.

Ruzain Syukur Mansor

Leave a comment