BERANI MENCUBA?

Bertemu lagi. Antara keberanian seorang penulis adalah menukar genre penulisannya. Atau mengubah selera penulisannya. Saya adalah penulis genre motivasi dakwah remaja. Tetapi mencuba sesuatu yang baru. Genre motivasi kanak-kanak. Suatu dunia yang tidaklah baru sangat tetapi belum dicuba.

Tiada halangan cuma belum pernah mencuba. Masalah bahasa? adakah pengalaman bergaul dengan murid-murid di sekolah rendah tidak mematangkan saya soal bahasa anak kecil?. Saya guru yang mengajar sekolah dasar (sekolah rendah) .Ini persoalan berani atau tidak. Suatu yang kita tidak tahu perlu dicuba supaya kita ini nanti tahu.

Lantas, perjumpaan dengan seorang editor baru-baru ini membuka peluang untuk saya berkecimpung dalam penulisan motivasi kanak-kanak. Ada ruang untuk menulis buku motivasi kanak-kanak. Pantas kertas cadangan buku dihulur menunggu respon.

“Ustaz, bila mahu tulis untuk kami?” itu pernah ditanya oleh anak-anak murid saya suatu ketika dahulu.

Lantas ini serampang dua mata, selain memberikan bahan bacaan untuk dibaca oleh anak-anak yang lain, nyata ia penulisan untuk anak didik sendiri di sekolah. Tunggu ya murid-murid kesayanganku.

Nah, kertas cadangan buku 1001 Motivasi Untuk Adikku sudah pun dihantar ke editor untuk ditimbang tara. Moga ada rezeki untuk mengembangkan bakat. Moga ada laluan untuk mencuba bidang penulisan motivasi kanak-kanak. Moga berhasil nanti

Ruzain Syukur Mansor

Leave a comment