Mengapa kajian pasaran penting?

Assalamualaikum
Salam penulisan.

Mengapa kajian pasaran juga penting untuk majalah?
Baru-baru ini saya dihubungi oleh editor majalah baru untuk remaja “Muslim Teen”. Ia terbitan Blue T Communication. InsyaAllah, saya diberi peluang mengisi kolum bijak belajar dalam majalah tersebut edisi April.

“Warnanya agak tenggelam” itu komen ikhlas apabila diminta oleh editor. Memandangkan ia adalah majalah baru, ia perlu jauh lebih menyerlah daripada majalah sedia ada. Membaca fikiran remaja agak sukar sebenarnya. Minat mereka cepat timbul dan cepat pula berubah.

Ini memungkinkan editor untuk melakukan kajian terhadap minat remaja. Isu dan topiknya biasanya agak santai. Menyampaikan maklumat harus secara tepat dan tidak meleret. Unsur kegemaran mereka juga perlu. Animasi perlu menarik. Ilustrasi perlu up to date.Warna warni illustrasi perlu mengambil kira kecenderungan gender. Lelaki dengan warna garang. Perempuan dengan warna lembut seperti pink. Jangan diwarnakan baju remaja lelaki dengan warna pink. Boleh menimbulkan salah anggapan nanti.

Kepada penulis artikel remaja, perlu lakukan sedikit kajian. Bercampurlah dengan anak remaja untuk mengetahui isu terkini. Bahasa mereka bagaimana? Isu menulis untuk kepuasan diri sudah lama berlalu. Untuk diterima editor, penulisan anda perlu ke arah adakah ianya bersesuaian dengan kehendak pembaca? Itu yang perlu difikirkan.

Moga bermanfaat dan selamat menulis.

Ruzain Syukur Mansor
Pengasas Akademi Penulis Bebas

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: