TIP BERURUSAN DENGAN EDITOR PEROLEHAN MANUSKRIP

Hari ini hari yang mendebarkan. Bakal bertemu dengan editor perolehan manuskrip di sebuah syarikat penerbitan. Nama syarikatnya saya rahsiakan buat waktu ini. Hari ini juga manuskrip buku Aduhai Remaja akan diserahkan secara rasmi untuk penilaian.

Manuskrip Aduhai Remaja mempunyai 1001 kisah pembikinannya. Ianya diinspirasikan setelah selesai menulis buku Tip Urus Kelab Remaja Masjid pada 2008. Sekarang tahun 2010. Terlalu panjang masa yang diambil. Malah tanpa disangka-sangka manuskrip buku Kembara Minda yang dahulu menemui editor untuk penilaian sebelum diterbitkan.

Beberapa kali saya menemui bos besar syarikat penerbitan yang ingin saya temui hari ini dan menyatakan hasrat untuk menulis dengan syarikat beliau. Seingat saya sudah beberapa kali berakhirnya Pesta Buku di PWTC saban tahun bertemu dengannya.

Beberapa kali juga menyatakan hasrat ktersebut epada Ustaz SahrulAzmi Sidek , penulis buku terbarunya Berani Berubah serta sahabat saya itu, untuk menghantar manuskrip Aduhai Remaja ini kepada penerbit. Ia suatu proses yang amat panjang.

Al-hamdulillah, Ramadhan 1431@September 2010, manuskrip Aduhai Remaja dapat juga dicetak untuk bacaan pertama. Dibaca untuk pemurnian selama dua hari sahaja. Dari siang membawa ke malam. Saya menulis di laman facebook saya , indahnya menulis di Bulan Ramadhan. Sungguh bermakna.

Cuma ada satu tembok saja yang perlu dibolosi. Tembok seorang editor. Adakah karya saya ini sudah cukup elok pada kacamatanya. Atau perlukan sebarang penambah baikan. Saya sudah tidak sanggup lagi. Cukuplah dengan apa yang ada. Sebolehnya karya ini mahu diterbitkan secepat mungkin. Sudah terlalu lama.

Justeru, saya berdoa, agar ianya diterima tanpa banyak ‘hisab’. Terbaru manuskrip Kembara Minda memerlukan tambahan 70 mukasurat. Saya sudah sesak nafas dibuatnya. Lelah kerana mahu memikirkan tambahan. Apapun itu antara antara cerita ceriti bagi seorang penulis yang berkira-kira mahu menghantar manuskrip kepada penerbit. Perlu banyak bersabar dan bersedia menghadapi sebarang kemungkinan malah juga risiko penolakan.

Buku pertama saya bersama Cikgu Azmi Musa dilahirkan tanpa banyak sangat penambahbaikan. Hantar saja kepada penerbit. “Oklah ni kata penerbit”. Lulus ketika saat penghantaran manuskrip kali pertama.

Justeru, beriku saya nyatakan beberapa tip untuk berurusan dengan editor perolehan manuskrip syarikat penerbitan secara umum. Berlainan penerbit mungkin berlainan ngaya berurusan.

1. Sila buat temujanji dengan editor perolehan seawal 1-2 hari sebelum pertemuan

2. Tanyakan kepada editor tentang keperluan manuskrip yang dihantar (soft copy atau hardcopy)

3.Burnkan cd yang mengandungi manuskrip yang akan dihantar. Standby sahaja. Serahkan jika dikehendaki oleh editor

4. Sediakan profil diri yang lengkap mengandungi butiran peribadi, pengalaman kerja, pengalaman di bidang penulisan, senarai penulisan dan penglibatan profesional yang menyokong manuskrip anda itu.

5.Sediakan juga kertas cadangan buku mengandungi sinopsis buku, kandungan buku, watak jika novel. Serta nyatakan manuskrip anda itu wajar diterbitkan.

6.Berpakaian kemas dan berkeyakinan ketika membentangkan kertas cadangan buku anda.

7. Bersedia untuk menghadapi sebarang kemungkinan. Anda sebenarnya baru sahaja memasuki gear pertama.

8.Ucapkan terima kasih kepada editor berkenaan di atas sebarang pertolongan yang diberikan.

Jadi, hari ini saya berkobar-kobar. Menyerahkan manuskrip kedua bulan ini. Moga-moga dipermudahkan. Amin

Ruzain Syukur b Mansor

Leave a Reply

